Divatfővárosok

Divattervezők

Coco Chanel

Coco Chanel elvetette az összetett elegancia kellékeit (pl. fűző) és bemutatta a kényelmes és egyszerű elegancia új stílusát. Chanel hatása a divatvilágban akkora volt, hogy más tervezők - mint Dior, Givenchy és Lanvin- lecserélték a különc és extravagáns stílusú ruháikat egy egyszerűbb és meglehetősen alkalmi változatra, azért, hogy visszanyerjék elvesztett vásárlóikat. Vállalkozó szelleme és ruháinak egyszerűsége elsöprő sikert aratott és több millió dollárt hozott számára. Akkoriban Chanelt és ruháit merésznek tartották: a fűzőt félredobta, haját fiúsan rövidre vágatta, férfinadrágot viselt, és hagyta, hogy a nap lebarnítsa bőrét. Vásárlói imádták ruháinak egyszerűségét és eleganciáját, ami éles ellentétben állt a kor komplikált és kényelmetlen öltözködésével. A divatlapok kezdtek rá felfigyelni, és Chanel jellegzetes dzsörzékosztümjei- kardigánszerű felsőrészükkel – divathóborttá váltak Párizsban. A Chanel cég azóta is működik-nagy örömünkre-.

Christian Dior

A vállalkozást a tervező 1945-ben alapította Párizsban Pierre Allemandival. Már az első kollekció, amit Dior 1947-ben tervezett, meghódította a sajtót. Jellemzői az általánosan karcsú szabás, a hangsúlyozottan alakkövető felsőrész, és a lebegő szabású szoknyák. Maga Dior a kollekcióját „Ligne Corolle“-nak nevezte. A tervező szigorú marketingstratégiát folytatott, licencpolitikája révén a kozmetikumok, harisnyák és kiegészítők terén is megkerülhetetlen tényező lett, ilyen irányú tevékenységét mára követőinek hada gyakorolja szintén sikerrel. A számos nagy sikerű illat egyike a női „Eau Sauvage“ (1966), mely mára férfiváltozatban is létezik, épp úgy, mint a „Fahrenheit“ és a „Dune“. Elhíresült női márkák továbbá a „Miss Dior“, „Dolce Vita“, „Poison“, „Dioressence“, „Diorella“ és „Diorissimo“.A divatház ruháit számos híresség viselte és viseli, mint Evita Perón, Jacqueline Kennedy Onassis, ill. Nicolas Sarkozy.

Louis Vuitton

A cég termékei (elsősorban táskák és bőröndök) luxusmárkának számítanak, viseletük és használatuk státuszszimbólum jelleggel bír, „LV” monogramja védett, luxusminőséget fémjelez. Az LVMH ház igen nagy erőfeszítésekkel küzd azok ellen, akik meg akarják a fogyasztókat téveszteni. Az LV monogramm, legyen szó táskáról, szemüvegről, férfi/női ruhákról, karóráról vagy egyéb kiegészítőkről (újabban cipőről is), a mai napig egyet jelent az eleganciával, stílussal, megbízhatósággal és minőséggel. Ma is minden egyes darab kézzel készül, s fő értékeiknek a művészi érzéket, a hosszú múltra visszatekintő tradíciókat és az innovációt tartják a vállalatnál, valamint azt szakértelmet, mely által életre keltik a papíron megtervezett mesterműveket. Legismertebb termékek a Speedy 30 táska, mely nem hiányozhat egy kifinomultságot díjazó hölgy kollekciójából. A klasszikusok mellett igyekeznek minél több újdonsággal elkápráztatni az ügyfeleket, pl. a színes, fiatalos kollekciókkal és kiegészítőkkel. Mivel a Louis Vuitton azt vallja hogy az "Utazás Művészeté"-ben igen otthonosan mozog, évről évre kiadja a nagyvárosok útikalauzaiból álló könyv-sorozatát is.

Yves Saint-Laurent

Nevét viseli az általa alapított divatház is. Tervezései a hatvanas években gyakran botrányszámba mentek, így például elsőként készített átlátszó anyagokból modelleket (Nude-Look), és farmeranyagból is az elsők között tervezett. 1966-ban klasszikussá vált női nadrágkosztüm. Ugyanebben az évben nyitotta első, saját márkanevű pret-á-porter-üzletét Párizsban, és az YSL-logó megkezdte nemzetközi diadalútját. Ekkoriban már sztárok is hordják ruháit, mint Cathrine Deneuve. La Villette-ben (ez Párizs egy kerülete) saját múzeuma nyílt. 2002-ben Yves Saint-Laurent látványos külsőségek közepette visszavonult a közvetlen tevezéstől.